זהירות – אמ"מ

בהמשך הרשומה אני מתכוון לספק קישור לפורום שמצאתי לפני מספר ימים. אבל לפני כן אני חייב להוציא אזהרת אמ"מ (אתר ממכר מאוד). כל מי שחובב בנייה, תשתיות, רכבות וכו' מסתכן בהתמכרות מוחלטת לפורום הזה.

אבל לפני הקישור – עוד כמה מילים על בועת הנדל"ן בסין.

לפני כשלושה שבועות חזרתי מביקור בארץ, ואי אפשר שלא לשים לב להבדלים בין הנדל"ן בארץ לזה שבסין.

הלכתי מספר פעמים לעשות קניות בקניונים, והם תמיד היו מלאים בקונים. תמיד הייתה תנועה ערה של קונים בחנויות – לא סתם אנשים שמשוטטים, אלא היה אפשר לראות שאנשים עושים קניות. ביקרתי בשעות שפל ובקניונים לא מהמוכרים ומהגדולים בארץ – אלא בקניון עזריאלי במודיעין, בקניון ברמלה ואפילו בסתם מרכזי קניות קטנים – בכולם הייתה תנועה מאוד יפה של קונים. כמו שצריך להיות במצב נורמלי.

אבל בסין זה לא המצב. לפחות לא במספר קניונים שביקרתי. למשל, בקניון שנמצא ממש במרכז בייג'ינג ב Financial Street – אזור עמוס בבנייני משרדים רבי קומות ובבתי-מלון. ביקרתי בקניון הזה פעמיים באמצע היום ובשתי הפעמים הוא היה נטוש לגמרי. בפעם האחרונה הלכתי לשם בשביל לחטוף משהו לאכול. הקומה התחתונה (כמו שנהוג ברוב הקניונים בסין) מיועדת למסעדות ומזללות. אבל היחידים שאכלו שם היו המוכרים בקניון. אני וחבר שלי היינו היחידים שלא שייכים לסגל.

אפילו בואנג-פו-ג'ינג (Wang Fu Jing) שזה אולי רחוב הקניות המרכזי בבייג'ינג, החנויות לא מפוצצות כמו שציפיתי לראות, וזאת למרות שהרחוב עצמו מלא בתיירים.
הסינים טוענים שזה בגלל שביקרתי בקניונים בשעות הצהריים. בערב ובסופי שבוע הקניונים הרבה יותר מלאים. זאת טענה לגיטימית, אבל עובדה שבארץ זה לא המצב. כמו כן כשחייתי בסין לפני 10-15 שנה, גם המצב היה שונה. גם אז הייתי מבקר בקניונים בצהריים, והם תמיד היו מפוצצים בצורה קיצונית. לפני עשר שנים, בכל קניון בו ביקרתי בקושי יכולתי לזוז מרוב אנשים. אבל היום הקניונים שוממים. וזה ללא ספק מראה על עודף מאוד גדול בנדל"ן מסחרי בבייג'ינג.

בנדל"ן למגורים המצב די דומה. ביקרתי חבר שקנה לא מזמן דירה באחד מהמגדלים שנבנו לאחרונה בראשון לציון. הדיירים קיבלו את המפתחות לפני שנה, ולטענתו התפוסה בבניין עומדת על כ-80%. גם משיטוט בעיר במודיעין נראה כי ברגע שבניין נבנה, הוא מתמלא די מהר. אבל בסין זה ממש ממש לא המצב. בניינים בני שנה, אם הם נמצאים במיקום מעולה, מגיעים לתפוסה של 50%, ואם המיקום שלהם מרוחק, אז התפוסה לרוב לא מגיעה ל-20% או 30% אחרי שנה. אפילו אחרי 3-4 שנים מסיום הבנייה, התפוסה מגיעה רק לאזור ה-50%. זה לפחות ממה שאני רואה בעיניים וממה שקראתי וראיתי בכתבות כאן, אבל זה לא משהו שמבוסס על נתונים מוצקים.

כשיכתתו מנופיהם לאתים

ג'ים צ'אנוס אמר שהסימן הכי טוב לסוף בועת הבינוי בסין יהיה כשהמנופים יפסיקו לעבוד.

חשבתי איך אוכל לגלות את סיום הבועה קצת לפני ההמון, אומנם מסביבי ישנם כמה אתרי בנייה, אבל אלו לא בהכרח מהווים מדד מדויק למה שקורה בכל סין (למי שלא יודע, בסין, למשל, יש כ-100 ערים עם אכלוסיה של מליון ומעלה). אז הנה, מצאתי פורום מעניין וממכר מאוד שמתעמק באתרי בנייה בעולם – עם דגש, מן הסתם, על גורדי שחקים. המשתתפים בפורום מגיעים מכל העולם, אבל ישר רואים שהסיפור החם (בצורה לא מפתיעה) הוא סין וסין וסין. זה המקום עם האקשן היום (ובאופן מפתיע גם המפרץ הפרסי שמסתבר שעוד לא סיימו לבנות שם את כל מה החלו לפני 5 שנים). המשתתפים מעלים תמונות ומעדכנים כל כמה ימים על התפתחות הבנייה של גורדי השחקים. מי שיתעמק באתר (כמוני!!!!) יגלה שמות של ערים שהוא בכלל לא שמע עליהן (כמו HE FEI או SHEN YANG. טוב, מי שגר בסין מכיר את הערים האלו, אבל רוב הישראלים לא מכירים). ערים אלו מרימות מגדלים כאילו מדובר בבניית ארמונות בחול הים.

למי שלא מתכוון להתעמק יותר מדי בפורום (לא כולם משועממים כמוני), אז הנה כמה טעימות:

– שיאנג-לוו-ואן שבעיר טיאן-ג'ין – אזור מע"ר חדש שנבנה מחוץ לעיר ומורכב מכמות מרשימה של גורדי שחקים. אתם חייבים לראות את התמונות כדי להבין מה קורה בסין.

-יי-פו-דג'יה שבטיאן ג'ין – עוד אזור מע"ר חדש. גם כאן, חייבים לראות את התמונות כדי להאמין.

אם אתה חושבים שזה כל מה שהולך היום בטיאן-ג'ין אז אתם טועים. הנה תגובה ממישהו שגר בעיר:

The scary thing is that Xiangluowan is really just 1/2 of the project, (the other half being Yujiapu on the other side of the bend), and that these two together are still just a fraction of the overall construction taking place throughout the city. Chow Tai Fook, in TEDA, is on the other side of the light rail from Yujiapu, and there are hundreds of buildings being constructed in the city along the Hai River, (Kerry Center, Xiaobailou, Jinwan Plaza, Tianjin WFC), the soon to be started West Station CBD, the Hexi District Hai River CBD, and the Xiqing Development Area, (China 117), the new arts quarter, Nanjing Lu, Youyi Lu Financial Street, and hundreds upon hundreds of residential buildings/complexes throughout the entire municipality. It will be very interesting to see how they manage to fill up this whole area.

מה שקורה בטיאן-ג'ין זה כנראה קיצוני גם בקנה מידה סיני, אבל ערים אחרות לא נשארות הרבה מאחור. הנה רשימה ומעקב אחרי כל גורדי השחקים מעל 300 מטר שנבנים כיום בסין.

אז כמה גורדי שחקים קיימים היום בסין (אני לא מחשיב את טאייואן והונג-קונג)?
ישנם בדיוק 12 בניינים בגובה 300 מטר ומעלה עומדים וגמורים, אבל ישנם עוד 49 בתהליכי בנייה ו 55 שאושרו אבל עוד לא החלו להיבנות.
(לשם השוואה – בארה"ב כולה ישנם רק 14 גורדי שחקים מעל ל-300 מטר).

הפורום כולל גם דיונים על תשתיות – כמו רכבות, רכבות תחתית וכו' – מכל העולם. ממש ממש מעניין. למשל גיליתי שנכון להיום 43 ערים בסין בונות או עומדות לבנות רשת רכבות תחתית. אני מתכוון לעקוב באופן יום יומי אחרי הדיונים בפורום. מעבר לעובדה שנושאים אלו מאוד מעניינים, ככה גם ניתן להיות עם היד על הדופק, ולקבל מידע בזמן אמת על ההאטה שאני צופה שתתרחש בסין.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
21 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אייל
אייל
13 years ago

ננסה שוב, הפעם בלי אנגלית מעורבבת בעיברית 🙂

בדיוק אחרי שקראתי את הפוסט הזה נכנסתי לאתר יאהו פיננס וראיתי בעמוד הראשי מאמר שנראה מתאים מאד לתיזה שלך:
Look Out Below: Why Skyscrapers are Classic Bubble Indicators

http://finance.yahoo.com/tech-ticker/look-out-below-why-skyscrapers-are-classic-bubble-indicators-536048.html?tickers=FXI,EEM,GLD,GDX,EWH,CHXX,CHII&sec=topStories&pos=9&asset=&ccode=

שלמה
13 years ago

עידו,
האם התפוצצות בועת הנדל"ן מורה בהכרח על נפיל כל ענפי הבורסה בסין ולכן התמוטטות של המדד, או רק בחברות שעוסקות בנדל"ן. אני משקיע לטווח ארוך וקונה במנות את המדד הסיני. אני מתלבט עם עצמי האם כדאי למכור את כולו או פשוט להמשיך באותה תוכנית ואם תהיה מפולת, פשוט אמצע (מלשון ממוצע) אותה.

תודה,
שלמה

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,

אני חושב שהתיאוריה שלך על בועת הנדל"ן בסין נכונה אבל עקב מספר סיבות לא שלם עם השורט שלך על VALE מה שגרם לי לנסות לחשוב על אופציות נוספות לשורט.
האם הסתכלת על שורט על CAT?

http://www.caterpillar.com/cda/files/2673342/7/Caterpillar_2009_Year_In_Review_English.pdf

כפי שניתן לראות בפילוח מכירות בדו"ח השנתי,רוב הכנסות ענף הMachinery מגיעות מבניה ומכריה שע"פ התיאוריה שלך תיפגע לא פחות מענף הבנייה (החברה מציינת במצגת האחרונה שאחד ממנועי הצמיחה שלה הוא השקעה במגזר הכרייה).

http://phx.corporate-ir.net/External.File?item=UGFyZW50SUQ9MzczNDMyMHxDaGlsZElEPTQxNzExNXxUeXBlPTI=&t=1

תוסיף לנתונים לעיל את מכפיל הרווח הגבוה, חטיבת המימון שממנת חברות בניה וכריה ומבנה עלויות קבועות גבוה ותקבל חברה מעניינת לשורט על ענף הבנייה העולמי.

Yaniv_Shanghai
Yaniv_Shanghai
13 years ago

בקשר למרכזי הקניות והקניונים הריקים, אני רואה את זה כל הזמן בשנחאי ולא ברור לי איך המקומות האלה ממשיכים לתפקד. בלא מעט קניונים שאני עובר בהם ביום יום המון חנויות פשוט עומדות ריקות. במיוחד קניוני היוקרה.
עדו, התמונות של האזור החדש בטיאן-ג'ין בקישור ששלחת מאד מאד מזכירות את פו-דונג בשנחאי. גם הגיאוגרפיה וגם התכנון. פו-דונג גם היה מקום שומם עד לפני כמה שנים ועכשיו זה המרכז הפיננסי של סין. כנראה שהם רוצים לשחזר את ההצלחה בטיאן-ג'ין…

Yaniv_Shanghai
Yaniv_Shanghai
13 years ago

קראתי קצת על הנושא ובאמת נראה שזה לא ממש משהו שאמור להיות מקביל לפו-דונג אלא יותר משהו שאמור להיות מקביל לשנחאי כולה 🙂 לכן לדעתי המרחק לטיאן ג'ין לא ממש משנה כי אמנם האזור משוייך לטיאן-ג'ין אבל הם מפתחים שם עיר ענקית חדשה, בין-האי, ולא מרכז תעסוקתי לאנשים שגרים בטיאן-ג'ין. אני לא מכיר מספיק את הכלכלה והגיאוגרפיה של האזור בכדי לדעת אם יש לפרוייקט הגרנדיוזי הזה סיכוי להצליח או לא. לפי מה שכתוב בויקיפדיה באזור של בין-האי (העיר החדשה) יש לא מעט נפט וגז אז אולי עוד יקרה שם משהו..

צאלון
צאלון
12 years ago

עדו, אני מניח שהאמונה היא שהכפריים ישתדרגו לדירות קטנות יד שניה, ואלה שאכלסו אותן עד כה ישתדרגו גם הם וכן הלאה, כך שבסוף השרשרת גם דירות היוקרה החדשות יאוכלסו.

אני לא טוען שהאמונה הזאת תתממש, אבל אני מתאר לעצמי שזאת פחות או יותר האמונה, ולא מה שתיארת.

אלון
אלון
12 years ago

אסור לשכוח שלמדינה גדולה כזאת גם טעויות שנראות לנו גדולות לה הם קטנות.

ידידיה
ידידיה
12 years ago

אני מקווה שהפוסטים הישנים עדיין פתוחים לתגובות. רציתי רק להודות לך על כתיבתך עד כה, ולאחל לך המשך הצלחה בהשקעותיך. הענקת לי המון השראה.

Daniel
Daniel
12 years ago

עדו,
אני מצטרף לידידיה, תודה לך על הפוסטים הנפלאים ורצון לשתף ולעזור…
למדתי ממך הרבה ואני בטוח שאמשיך ללמוד מהניתוחים שכבר היום נמצאים באתר.

אז, שוב תודה רבה לך.

בנוסף, אני רוצה להודות לאנשים אחרים ששתפו את כולנו ברעיונות השקעה גם כן מצוינים (WFC WARRANT, ETI… ) ונתנו הסברים מלאים.

בהצלחה בהמשך הדרך!

cosmo
cosmo
12 years ago

עדו,

אני עוקב אחרי הבלוג שלך בקביעות (וזה הבלוג היחיד שאני קורא) מאז 2007, עוד לפני המשבר.
למדתי ממך המון ומאוד נהניתי לקרוא את הפוסטים שלך. פעמיים בארבע השנים האלו גם יצא לי לרשום תגובה.

בזמנו בעקבות הצעתך הפעלתי את הRSS גם לתגובות בבלוג ואני מבין לגמרי את ההרגשה שלך לאחרונה, גם בתור קורא זה כבר הפך מכביד לעקוב אחריהן.
אני לא יודע אם ביטול התגובות לחלוטין לא יחליש את האפקטיביות שלו, אבל בכל אופן אני מקווה שתמשיך בכתיבה בבלוג, גם אם כלל לא תהיה אפשרות להגיב.

בהצלחה לכולם ושימשיך להיות מעניין 🙂

רונית
רונית
12 years ago

עידו,
הבלוג שלך ענה על צורך אינטלקטואלי ץוחוייה משותפת להרבה אנשים.סיעור המוחות הכלכלי ושיתוף בחוויות גם שלא קשורות נטו לחברות ומניות גרם להנאה לרבים מאיתנו.
אין ספק שלמדתי או בעצם הבנתי כמה אני לא יודעת מספיק ואני עדיין במסע לימודי שימשך לדעתי שנים רבות ואיתם ההשקעות.
אני מקווה שתמשיך לפרסם בבלוג.
רציתי לומר לך תודה .
אולי מישהו שיש לו בלוג או אחד מאיתנו שיפתח בלוג ונעביר את סיעור המוחות לשם?
לא היה לי בלוג מעולם ואין לי מושג כמה זה מתיש אבל מכיון שהאנשים כאן נראה לי ישמחו להמשיך ולדון ביחד אפשר להגיע להסכם שבעל הבלוג לא חייב להגיב על כל תגובה ושכולנו נתחלק במתן התגובות.האם מישהו מרים את הכפפה?

GizM0
GizM0
12 years ago

הי לעדו – תודה ובהצלחה.
ממליץ למי מהחברים שרוצה להמשיך לדסקס לעבור לפורום השקעות בלי גורו:
http://www.investbliguru.com

Daniel
Daniel
12 years ago

יש עוד פורום טוב:
http://www.long.co.il