ההשקעה הכי בטוחה בעולם

הנה מה שכתבתי ברשומה האחרונה:

ההימור שלי הוא שאם הממשלה תמשיך בהתנהגות הזאת מתישהו זה ישפיע על היואן. אני עוד לא מוכן לקחת את ההימור הזה כי זה נראה לי מוקדם מדי עכשיו, אבל יש סיכוי שזה יקרה בעתיד.

אז בניגוד למה שחשבתי, הבנק המרכזי בסין ביצע אתמול פיחות של כמעט 2% ביואן, והיום שוב ביצע פיחות. כמו כל העולם, גם אותי זה הפתיע.

אין ספק שסין בצרות, ולדעתי הדרך הכי טובה להמתיק את הבעיות שלה (אבל לא לפתור אותן), היא לבצע פיחות ביואן. אבל מצד שני, חשבתי שלסין יהיה קשה מאוד לפחת את היואן מחשש לבריחת הון מהמדינה. למעשה כבר היום יש בריחת הון מסיבית, ופיחות רק יגביר את קצת הבריחה.

אתמול על הבוקר כשפתחתי טוויטר ראיתי שהבנק ביצע פיחות, ישר נכנסתי לברוקר שלי וקניתי חוזים USD/CNH ב-6.3. נכון, עשיתי את ההשקעה הזאת אחרי הפיחות. אם הייתי עושה זאת יום קודם, הייתי גורף עוד 1.5% רווח. רק שכמו שכתבתי למעלה, לא חשבתי שסין תבצע פיחות כל כך מוקדם. עכשיו כשהשד כבר יצא מהבקבוק, אני מאמין שסין תמשיך בפיחותים. אבל אפילו אם זה לא יקרה, הסיכוי לייסוף של היואן הוא אפסי.

עד היום השקעה ביואן נחשבה להימור הכי בטוח בעולם. תתפלאו כמה זרים בסין שמו חסכונות משמעותיים בפיקדונות יואניים בבנקים המקומיים כאן. זה לא מפסיק להדהים אותי – בהרבה שיחות שלי עם זרים כאן הם מתפארים בכך שהכסף שלהם עושה 4%-5% ריבית בשנה. זה נראה להם כמו ההשקעה הכי בטוחה בעולם – לקבל איזה 5% בשנה מריבית ועוד להרוויח מהעלייה ביואן. מבחינתם זה הימור עם אפס סיכון.

ההבנה של אנשים לגביי מה מסוכן ומה לא מעוותת לגמרי לדעתי. זה נכון לא רק לפיננסים – תחשבו למשל על זה שמפחד לטוס אבל נוסע בכביש כמו משוגע. ככה זה גם בפיננסים.

רוב האנשים מחלקים את עולם הנכסים הפיננסים ככה:
בורסה – מסוכן.
אג"ח- קצת פחות.
חיסכון בבנק – אפס סיכון.

ברור שזאת חלוקה שגוייה לגמרי. כל מי שהפקיד את הכספים שלו בסין חשף את עצמו למספר סיכונים:
הלאמה של הכספים שלו – זהו סיכון ממש ממש קטן, אבל קשה להתווכח שבמדינה כמו סין הסיכון קיים. אם קפריסין עשתה זאת, מי אמר שסין לא תעשה זאת?

פשיטת רגל של בנק – סיכוי לא קטן בכלל לדעתי לאור מה שקורה היום בסין. אז נכון שסביר להניח שסין תציל את הבנקים, אבל לא בטוח בכלל שהיא תציל את כל החוסכים (בטח לא את "העשירים" ובטח ובטח לא את הזרים!). שימו לב גם שבסין לא קיים היום ביטוח ממשלתי על פיקדונות.

הקפאה זמנית של החיסכון – זה קרה לחבר שלי ששם כסף בבנק ספרדי לפני המשבר הפיננסי. הבנק הקפיא לו את החיסכון למספר שנים.

איסור על הוצאת הון מהמדינה – כבר היום יש הגבלות בסין על הוצאת מטבע זר. ברגע שיהיה משבר ובריחת הון, סין יכולה בקלות להגביל עוד יותר קנייה של מטבע זר. במקרה שכזה זרים יכולים למצוא את עצמם תקועים עם הכסף בסין בלי יכולת להוציא אותו.

פיחות במטבע – שזה בדיוק מה שקרה עכשיו. הפיחותים היום ואתמול מחקו לחוסכים שנה של ריבית!
היואן בקלות יכול לרדת גם בעשרות אחוזים – לא פחות מאשר מפולת בבורסה.

כל אלו שחשבו שחיסכון של יואנים היא ההשקעה הכי בטוחה בעולם יגלו שזאת השקעה לא פחות מסוכנת מהשקעה בבורסה (ולדעתי הרבה יותר מסוכנת).

מה זה אומר למאקרו?

השוק די השתולל אתמול בגלל הפיחות הסיני – הבורסות בעולם נפלו, האג"חים עלו והסחורות התרסקו (רק הנפט ירד ב-4%). לכאורה השוק קצת הגזים בתגובה שלו לירידה של 2% ביואן. הרי מטבעות אחרים כבר יורדים מול הדולר במשך חודשים רבים והעולם לא נחרב, אז נראה שהשוק הגיב ביתר קיצוניות לירידה של 2%, לא?

אבל תראו מה קרה היום? היואן שוב נחלש בכ-2%, אז אולי השווקים לא ממש טעו בתגובה שלהם אתמול?

אני לא בתפקיד של דובר השווקים ולכן אני לא יודע אם השווקים הגיבו נכון או לא, מה שאני כן יודע זה שהבעיות של סין מתחילות להיות ברורות ליותר ויותר אנשים. כל הנתונים שיוצאים בזמן האחרון מצביעים על המשך התדרדרות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

קחו את נתוני המסחר של יולי – הייצוא התכווץ ביותר מ-8% ביחס לשנה שעברה. סין כבר הרבה פחות זולה ליצור מאשר היא הייתה, ולכן קשה לה לצמוח כמו בעבר. תוסיפו לכך את הנפילה במטבעות בעולם מול הדולר (ולכן גם מול היואן) בחודשים האחרונים, ואפשר להבין את המהלך של הבנק המרכזי בסין.

הנה גרף שמראה את ההתחזקות של היואן מול מספר מטבעות בשנה וחצי האחרונות:

RMB

זאת הבעיה של סין. אם הפיחות לא יימשך, היצוא הסיני ימשיך לסבול, וזה יגרום להאטה בסין. אבל אם יהיו פיחותים נוספים, זה יעלה את הסיכון לבריחה מסיבית של הון (כי מי ירצה לשים כסף במטבע/נכסים שערכם יורד כל הזמן?). בנוסף, פיחות יוריד את כח הקנייה של הצרכן הסיני וזה גם יכול להביא להאטה.

אני מניח שהנהגת סין לא תרצה לפחת את היואן כדי לא לפגוע ברמת החיים של האזרחים, אבל המשך הקיבוע של היואן יאיץ את ההאטה בכלכלה. בקיצור, כל פיחות נוסף יהיה מחוסר ברירה ולא מבחירה.

פורסם בקטגוריה כלכלה, מקרו סין. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.