דעיכת תהליך העיור בסין

ב-2011 יצאתי עם מספר רשומות בהן ניתחתי את תהליך העיור בסין. ברשומה "עיור מבלי לעזוב את הכפר" הראיתי שכמות הכפריים שמהגרים לערים נמוכה משמעותית ממה שכלכלנים רבים מאמינים (וזאת בגלל שהרבה מתהליך ה-"עיור" נובע למעשה משינוי ההגדרה של כפרים מסוימים לערים ולא בגלל נדידת אוכלוסיה).

ברשומה "עיור בסין" טענתי שתהליך העיור בסין הולך להיחלש בצורה משמעותית בשנים הקרובות. הסיבה לכך היא דמוגרפית ולא כלכלית. הראיתי אז שמספר הילדים שנולדו בכל שנתון ירד בצורה חדה במשך ה-40 ומשהו שנים האחרונות. (שיא הילודה היה בשנים 67-73 אז נולדו כ 25-27 מליון תינוקות בשנה, מסוף שנות ה-90 המספר כבר ירד לכ-20 מליון תינוקות בשנה ובעשור האחרון זה כבר באזור ה-16 מליון).

בשבוע שעבר פרסמה לשכת הסטטיסטיקה הסינית נתונים על ה-"פועלים הכפריים" שמאששים את מה שטענתי ב-2011. לפני שאצלול לנתונים, אני חייב להסביר מה זה "פועל כפרי". ההסבר די מסובך למי שלא מכיר את המושג הסיני Hu Kou, אז מאוד אפשט ואגיד – אם סיני נולד בכפר אבל עובר לעיר ועובד שם בתור פועל במפעל, פועל בניין, שומר, מלצרית, מזכירה, ספר, מוכר בחנות וכו' – ההגדרה שלו היא "פועל כפרי", אבל אם סיני נולד בכפר והתקבל לאוניברסיטה ללימודים אקדמיים ואז נשאר בעיר ועובד במקצוע שלו, הוא אינו "פועל כפרי".

לפי הנתונים החדשים, חלה ירידה חדה מאוד בצמיחה השנתית של הפועלים הכפריים. ניתן לראות זאת מהגרף הבא:

FARMER-WORKER GROWTH

הקו הכחול מראה את הצמיחה של כלל הפועלים הכפריים, הקו המקווקו מראה את הצמיחה של מהגרי העבודה, והקו האדום את הצמיחה של הפועלים הכפריים שנשארו באזור מגוריהם.

מדובר על צניחה בקצב הצמיחה. הטבלה שבראש העמוד (שבאתר הלשכה) מפרטת את המספרים המוחלטים. ב-2011 נוספו כ-10 מליון פועלים כפריים, וב-2014 נוספו רק 5 מליון!

תוך שלוש שנים הצמיחה ירדה בחצי. לאור זאת לא קשה להסיק שישנה ירידה חדה מאוד במעבר של כפריים לערים.

ב-2011 ביקרתי קשות את הכלכלנים שצפו המשך יציב של ההגירה הכפרית. לא הבנתי איך אפשר לחשוב שתהליך העיור ימשיך לעמוד על 15-20 מליון בשנה (כמו שהכלכלנים צפו) בזמן שמספר הסינים שנולדו בשנתונים שאחרי שנות ה-80 ירד כל כך הרבה. מה שמדהים שהכלכלנים או כל שאר אלו שקשורים לסין (כמו חברות הברזל, או עיתונאים שמסקרים את סין) עדיין מדקלמים את המטרות הישנות על העיור בסין, למרות שהנתונים שמגיעים מסין כבר מראים בפירוש על מגמת האטה בדיבידנד הדמוגרפי.

חשוב אומנם לזכור שהסטטיסטיקה הזאת מדברת על פועלים כפריים ולא על עיור. אני מניח שתהליך העיור נחלש בקצב אטי יותר מאשר הסטטיסטיקה על הפועלים הכפריים מרמזת. וזאת בגלל שחלק גדול יותר מהמהגרים לערים אינם פועלים וגם בגלל שבהחלט יכול להיות שחלק מהפועלים קיבלו Hu Kou ובכך קיבלו מעמד עירוני וכבר לא נחשבים יותר כ-"פועלים כפריים". אני מניח שהמגמות האלו קיימות, אבל הן בהחלט לא יכולות להסביר את ההתרסקות הזאת של מעבר פועלים מהכפרים לערים. המגמה ברורה מאוד וכמעט ללא ספק נראה המשך ירידה בצמיחה בשנים הקרובות. אני די בטוח שתוך כעשור נקבל צמיחה שלילית.

כאמור, אני מדבר על צמיחה שלילית של "פועלים כפריים" – כלומר הכפריים שעוברים לעיר ללא מעמד חוקי ושעוסקים בעבודות פשוטות.

תהליך העיור הכללי בסין יימשך עוד שנים רבות, אבל הקצב שלו יאט. אם עד לפני מספר שנים מספר העירוניים בסין צמח ב-20 מליון בשנה, ועכשיו זה כבר כ-13 מליון, אז אני מניח שתוך כעשור האוכלוסייה העירונית תצמח בפחות מ-7 מליון תושבים בשנה.

אז אפשר לטעון ש-7 מליון בשנה זה עדיין המון, וזה נכון. סין היא מדינה גדולה עם הרבה כפריים, ותהליך העיור יימשך עוד כמה עשורים, אבל מה שחשוב לכלכלה זה קצב הצמיחה ולא המספרים המוחלטים. זה משהו אחד לבנות תשתיות ל-20 מליון מהגרים חדשים כל שנה, ומשהו אחר לגמרי לבנות תשתיות ל-7 מליון.

סיבה נוספת להאטה בעיור בסין היא חזרה של פועלים לכפרים שלהם. כשהפועלים מזדקנים – עוברים את גיל ה-40 – רבים מהם כבר לא יכולים להמשיך לעסוק בעבודות פיזיות קשות ואז הם מעדיפים לחזור לכפר שלהם, לעבד חלקת אדמה קטנה ולחיות בצניעות. זאת תופעה ידועה, ובגלל שהדור של ה-40 פלוס משמעותית יותר גדול מהדור של ה-20 פלוס, המעבר הזה מהווה רוח נגדית לעיור.

אני ממליץ מאוד לקרוא את הכתבה בפיננשייל טיימס כדי להבין קצת יותר את החיים של ה-"פועלים הכפריים". כתבה ממש טובה וכך גם הסרטון שבגוף הכתבה.

ברבעון הראשון של 2015 יצור הפלדה והמלט בסין ירד בצורה די חדה (יצור המלט ירד ב-8% ביחס לשנה שעברה). גם כמות התחלות הבניה בסין ירדה. אז נכון שסיבה מרכזית לירידה הזאת היא עודף הבנייה מהשנים הקודמות, אבל למגמה הדמוגרפית (קרי – פחות עיור) יש גם חלק חשוב בהאטה הזאת.

כיוון שקצב העיור נחלש בקצב מהיר, השינויים האלו בצריכת פלדה, ברזל, נחושת, מלט וכו' הם שינויים מתמשכים ולא מחזוריים, וזאת בניגוד למה שרבים חושבים. מי שחושב שהגענו לתחתית של המחזור טועה. המגמה של האטה בהשקעות בנכסים קבועים בסין רק החלה. אנחנו רק בתחילתו של התהליך שיימשך לפחות עשור אם לא שניים.

גילוי נאות – יש לי השקעות נגד תעשיות שמוכרות חומרי גלם לענף הבנייה והתשתיות בסין.

פורסם בקטגוריה כלכלה, מקרו סין. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.