גורד שחקים חדש כל יומיים וחצי

בשבוע האחרון הופיעו מספר כתבות על כך שסין בונה עכשיו 332 גורדי שחקים. הכתבות האלו (כמו למשל זאת) התבססו על מחקר של חברה סינית. "מחקר" שלי הביא לתוצאות שונות.

ההגדרה של גורד שחקים היא בניין בגובה 152 מטר או יותר. כיוון שאני עוקב די ברצינות אחרי הנדל"ן בסין, המספר הזה של גורדי שחקים נראה לי נמוך מדי. הלכתי לאתר של חברת המחקר הסינית לבדוק את הנתונים, והנה הפילוח שלהם של גורדי השחקים שנמצאים עכשיו בתהליכי בנייה בסין:

187 בניינים של 152-200 מטר.
114 בניינים של 200-300 מטר.
30 בניינים של 300 מטר ומעלה.

בפורום skyscrapercity ישנו פירוט של רבים מגורדי השחקים שנבנים כעת בעולם. אין בפורום הזה פירוט של גורדי השחקים בסין בגובה הנמוך מ-200 מטר – וזאת כנראה בגלל שפשוט יש יותר מדי מאלו. למרות החיסרון הזה של הפורום, לא קשה לראות שהנתונים של חברת המחקר בקשר למספר גורדי השחקים שגויים. אני ספרתי כ-170 פרויקטים של 200-300 מטר שנבנים כעת בסין. חשוב להגיד שהנתונים בפורום הזה מאוד מדויקים, כי כל פרויקט מתועד עם תמונות. כמו כן, אומנם אני ספרתי 170 פרויקטים, אבל חלק מהפרויקטים כוללים מספר בניינים ולא אחד. ישנו, למשל, פרויקט אחד בשן-יאנג (Shenyang) שכולל 15 גורדי שחקים. זה אומנם מקרה קיצוני, אבל ישנם לא מעט כאלו עם יותר מגורד שחקים אחד. לכן ניתן להניח שמספר גורדי השחקים בין 200-300 מטר שנמצאים כיום בתהליכי בנייה עולה על 200.

כמו כן ספרתי 45 גורדי שחקים של 300 מטר או יותר הנבנים כיום. כאמור, אין לי מידע על אלו הנמוכים מ-200 מטר, אז נשתמש בנתונים מחברת המחקר (למרות שסביר מאוד שהם גם נמוכים מדי). סך הכל, לפי החישוב שלי, נקבל שישנם יותר מ-432 גורדי שחקים בתהליכי בנייה היום בסין. הספירה הזאת, דרך אגב, מתייחסת רק לגורדי שחקים בהם החלו כבר לבנות את היסודות (ואינה כוללת גורדי שחקים בשלב של ניקוי השטח, חפירות וכו').

הסינים, כידוע, בונים מאוד מהר – 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה וכ-340 ימים בשנה. לכן לוקח להם בערך 3 שנים (לרוב פחות) מהרגע שמתחילים ליצוק את היסודות עד לסיום הבנייה של גורד שחקים. מה שזה אומר זה שבשלושת השנים הקרובות סין תבנה בממוצע גורד שחקים חדש כל יומיים וחצי.

האם 432 גורדי שחקים זה הרבה?

בואו נראה. בסין כיום יש 470 גורדי שחקים ובארה"ב 533.

אני מניח שכל אחד ישפוט את הנתונים האלו לפי ראיית עולמו. מי שבטוח שבסין אין בועת נדל"ן, יסתכל על הנתונים ובטח יגיד – הנה, בסין יש פחות גורדי-שחקים מאשר בארה"ב וזאת למרות שאוכלוסיית סין גדולה פי 4 מזאת של ארה"ב, לכן סין צריכה להפיל את מספר גורדי השחקים פי 4, ואפילו הבנייה היום לא מספיקה.

אני, מן הסתם, רואה את הדברים אחרת. האם כלכלת סין תעקוף או לא תעקוף את ארה"ב, או האם הצמיחה הנוכחית בסין יכולה להימשך, לא רלוונטית כל כך. איך שסין תיראה עוד 20 או 30 שנה אין לו קשר לשאלה – האם בסין של היום ישנו עודף בנייה. בנייתם של רוב גורדי-שחקים אלו תסתיים בעוד כ-3 שנים, ולכן השאלה היא האם בעוד 3 שנים סין תצליח לספוג כזאת כמות של מגדלים?

רובם המוחלט של גורדי השחקים הוא שטח משרדי. צריך לזכור שעם כל הכבוד שיש לסין, עדיין מדובר במדינה ענייה, עם תל"ג נמוך (תל"ג לנפש בערך ברמה של ירדן), ושרוב האוכלוסייה שלה אינו עובד בתעשיית השירותים. אחוז הסינים שעובד בחקלאות ובמפעלים גבוה בצורה משמעותית מזה שבארה"ב. פועלים וחקלאים אינם צריכים שטח משרדי.

אם קצב הבנייה הנוכחי יימשך, סין תבנה את מספר גורדי השחקים שקיימים בארה"ב תוך בערך 4 שנים. כלומר, מה שלקח לארה"ב 100 שנים, סין רוצה להשיג ב-4 שנים. דרך אחרת להסתכל על זה היא – סין החלה לבנות גורדי שחקים בתחילת-אמצע שנות ה-90. במשך 20 שנה סין צמחה בצורה מרשימה מאוד ובנתה בתקופה זו 470 גורדי שחקים. כיום, סין מתכוונת לבנות ב-3 שנים מספר דומה של גורדי שחקים לזה שהיא בנתה ב-20 שנה האחרונות.

אין לי בכלל ספק שזה יצור עודף היצע עצום בנדל"ן המשרדי. עודף שייקח לו שנים רבות (לדעתי הרבה יותר מעשור) בשביל להיספג. וזה לא שהיום קיים מחסור בשטח משרדי בסין. לפי סי-בי-ריצ'רד-אליס שוק המשרדים היחידי שסובל מחוסר היצע הוא זה שבבייג'ינג. בכל שאר הערים אותם חברת המחקר סוקרת אין מצוקת נדל"ן, ההפיך, ברוב הערים כבר היום ישנו עודף היצע. המצב הגרוע ביותר קיים בשתי הערים הגדולות במערב סין – צ'אנג-דו וצ'ונג-צ'ינג – בהן התפוסה של שטח משרדי נמוכה מ-70%. למרות זאת הבנייה המשרדית בערים אלו נמשכת.

גורדי-שחקים ופלדה

קשה להעריך במדויק את ההשפעה של האטה עתידית בבניית גורדי-שחקים על שוקי הפלדה והברזל. כל גורד שחקים הוא סיפור בפני עצמו עם אדריכלות שונה. ישנם גורדי שחקים שדורשים פחות מ-20 אלף טון של פלדה וישנם כאלו ששותים יותר מ-100 אלף טון. למרות זאת, אני חושב שזאת לא תהיה טעות גדולה להעריך שבממוצע גורד-שחקים צריך פחות מ-50 אלף טון של פלדה. מה שאומר שסין צריכה בערך 20 אלף טון של פלדה כל יום בשביל לבנות את כל גורדי השחקים הללו (לפי החישוב של גורד שחקים אחד כל יומיים וחצי).

מה שמדהים זה שסין מייצרת כמעט 2 מליון טון של פלדה כל יום. כלומר, כל גורדי השחקים האלו שסין בונה עכשיו בקצב הזוי למדי צורכים רק כאחוז אחד מסך הפלדה שמייצרת המדינה. ככה שמצד אחד זה אומר שהאטה בבנייה של גורדי שחקים בכלל לא תשפיע על שוק הפלדה/ברזל, אבל מצד שני זה מראה לנו עד כמה צריכת הברזל של סין עצומה בכל קנה מידה, ושאי אפשר שלא לשאול – לאיפה לעזאזל הולכת כל הפלדה הזאת?

חלקה הגדול, אני בטוח, הולך לבניינים הנמוכים יותר. כבר הראיתי לא אחת שסין בונה בתים בקצב לא הגיוני – בין אם זה בעיר או בכפר. גם תחומים אחרים צורכים כמויות עצומות של פלדה – בעיקר תשתיות ומיכון.

כמה מילים על העיתונות

תמיד מדהים אותי איך עיתונאים ממחזרים חומר אחד של השני, ואף אחד כמעט לא קם לבדוק את הנתונים.

כמה זמן לקח לי לבדוק שהנתונים של חברת המחקר שגויים? רבע שעה?

למה העיתונאים לא יכלו לעשות מה שאני עשיתי? כמה קשה זה כבר?

שני דברים

עוד שני דברים לפני שאני סוגר את הרשומה הזאת. שניהם נוגעים בנושאים עליהם דיברתי ברשומה הקודמת על הטיול בשנחאי.
הראשון הוא כתבה בסינית שממש ממש חבל שאין אותה באנגלית (אבל אולי המתרגם של גוגל יעשה עבודה סבירה). הכתבה מדברת על עודף הבנייה בכפרים בסין. לפי הכתבה, כפריים רבים מחזיקים שני בתים, כאשר אחד מהם ריק. במקרים רבים מדובר על בתים גדולים מאוד (כמו שהראיתי ברשומה הקודמת) של שתי קומות או יותר. המצב הזה יוצר עודף בבתים בכפרים. לרוב הכפריים יש ילד אחד או שנים שבד"כ בכלל לא נשארים בכפר כשהם גדלים, ולכן הבתים גדולים מדי לזוג זקנים. ברבים מהמקרים הכפריים גרים רק בקומה התחתונה של הבית כאשר הקומות העליונות ריקות. ישנם מקרים שבקומות העליונות מגדלים תרנגולות ואווזים!

הכתבה השנייה – הפעם באנגלית – מדברת על עודף הבנייה של רכבות תחתית בסין.

גילוי נאות – יש לי פוזיציית שורט על ענקית הברזל ואלי (סימול VALE) ולכן יש לי אינטרס שצריכת הפלדה בסין תרד. אין לראות ברשומה זו המלצה על השקעות בתחום הפלדה, ברזל, נדל"ן או כל השקעה אחרת.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ברק
ברק
11 years ago

עידו, ניכר שבחודשים האחרונים חלה התייצבות ואף עליה קלה במחירי הבתים בסין. מה מסביר את זה? בנוסף, נראה שיש שוב עליה בפעילות התעשייתית, וזאת למרות שמצב ההזמנות מחו"ל עדיין מדשדש. אני מניח שזה קשור לתוכנית התמריצים שהחליטו עליה בשנה שעברה ובהוראה לחברות הממשלתיות לבנות ולפתח עוד. אני חושב שמייקל פטיס הציע שהסיבה לזה היא לאפשר העברת שלטון חלקה יותר שלאחריה תהליך המעבר לחברה צרכנית יותר יתחיל. אם הוא צודק, אז אחרי שתוכנית התמריצים הזאת תיגמר, הבועה תחזור להתפוצץ.

מיכאל
מיכאל
11 years ago

התרשמות של בלוגר משקיע ערך אחר מבועת הנדלן בסין:
How Many Malls Does China Need?

http://adventuresincapitalism.com/post/2012/12/24/How-Many-Malls-Does-China-Need.aspx