איך לקנות נכס שני בצ'ונג צ'ינג

הגן האולימפי - צ'ונג צ'ינג

שנת 2011 הייתה השנה בה התפוצצה הבועה הסינית, ושנת 2012 התחילה עוד יותר רע. הנתונים מהשבועיים הראשונים של 2012 אינם טובים, אבל אני לא רוצה להגיע למסקנות חפוזות כיוון שראש השנה הסיני נחגג השנה מוקדם, ולכן הנתונים של ינואר לא משקפים בהכרח את מה שיקרה בהמשך השנה.

מה שבטוח זה ש-2011 החלה מאוד חזק אבל החל מיולי-אוגוסט החלה התדרדרות שהלכה והחריפה לאורך השנה. למשל, בבייג'ינג הייתה ירידה של כ-12% במספר הדירות שנמכרו ב-2011 לעומת 2010. זה לא הפריע לקבלנים להגדיל ב-10% את ההשקעות בנדל"ן. מה שאומר שהלחץ על מחירי הדירות הולך להחמיר בשנים הקרובות.
נתונים דומים ניתן לראות גם בערים אחרות – גם ערי-TIER 1 וגם TIER 2. סך הכל מ-70 ערים שנבדקו בדצמבר – ב-70% נרשמה ירידה במחירי הדירות.

במקום להלאות אותכם בפרטים על כל עיר ועיר ועל המצב הקשה של שוק הנדל"ן בסין, אני אביא סיפור שמראה יפה את הלך הרוחות בסין שאחרי פיצוץ הבועה.

הסיפור מתרחש באחת הערים הגדולות בסין – צ'ונג צ'ינג (Chong Qing). עיר זאת היא אחת מ-40+ הערים בהן החלו לפני מספר חודשים להגביל את מספר הדירות שמותר לכל תושב לקנות. לפי הכתבה, זוג נשוי שברשותו כבר דירה אחת בעיר, רצה לקנות דירה נוספת. לפי חוקי העיר, על קנייה של דירה שנייה, הזוג אינו רשאי לקחת משכנתה בשווי הגבוה מ-40% מערך הנכס. אולם כשהם ביקרו באולם התצוגה של "הגן האולימפי" (פרויקט מגורים בעיר), איש המכירות אמר להם שאין שום בעיה לקבל משכנתה גבוהה יותר. כל מה שהם צריכים זאת תעודת גירושין מזויפת, ואת את זה ניתן לסדר להם כאן. הזוג החליט לקנות את אחת הדירות בפרויקט – דופלקס בגודל של 107 מ"ר ובמחיר של יותר מ-10,000 יואן למ"ר.

בהמשך השיחה עם הזוג, גילה נציג המכירות כי הזוג בכלל אינו מתושבי העיר, ועל כן בכלל אסור להם לקנות נכסים בעיר (לפי התקנות החדשות מלפני כחצי שנה). אבל גם מכשול זה לא ימנע מהקבלנים למכור – אין בעיה, אמר נציג החברה, נסדר לכם פה אישור מזויף שאתם משלמים מסים בעיר (ואז מותר להם לקנות נכסים). בקיצור הקבלן מוכן לזייף להם שלושה מסמכים – תעודת גירושין, תעודת רווקות ואישור תשלום מס.

למחרת חזר הזוג למשרד המכירות וגילה לתדהמתו שבכניסה למשרד אנשי המכירות מוכרים את אותן הדירות במחיר של 7,500 יואן למ"ר! הזוג הנדהם שאל את איש המכירות לפשר פער המחירים. איש המכירות הלך להתייעץ עם הבוס שלו, חזר לזוג ואמר – אין בעיה, אתם יכולים לשלם רק 6,700 למ"ר, אבל על זה אתם צריכים להוסיף 80 אלף יואן של-"דמי פרוטקציה" שיש לקבלן מול הבנק (כלומר, לפי דעתי, משתמע מכך שהבנק מודע לכך שהמסמכים מזויפים אבל בגלל הקשרים שלו מול הקבלן, הם יאשרו את הבקשה). ככה שאחרי "דמי הפרוטקציה" המחיר יעמוד על קצת יותר מ-7,000 יואן למ"ר.

מספר מסקנות

כמו רוב משקיעי הערך, הדבר הראשון שעשיתי אחרי קריאת כתבה זו זה לבדוק האם הקבלן זאת חברה ציבורית – ואכן מצאתי שהחברה נסחרת בהונג-קונג (סימול 1918). היה לי ברור שהמניה הולכת לפול אחרי כתבה שכזו, אבל להפתעתי זה לא קרה. בכל מדינה מתוקנת מדובר בעבירות חמורות מאוד – זיוף מסמכים. גם די ברור מהכתבה שהזיוף נעשה ללקוחות נוספים ובתוך אולם התצוגה של החברה, ככה שסביר להניח שהחלונות הגבוהים בחברה מעורבים בעניין. קשה לי להאמין שהרשויות הסיניות לא יפעלו כנגד החברה, אבל אני לא מבין הרבה בחוקים הסינים, אז אולי לא מדובר בעבירה חמורה.

לא רק שמחיר המניה לא ירד, לא הייתה גם שום התייחסות לכתבה מצד החברה. בד"כ נהוג להגיב על כתבות שכאלו בצורה רשמית בפרסום באתר הבורסה. דבר שמראה הרבה על רמת השקיפות של החברות הסיניות.

בכל הקשור למצב הנדל"ן בסין, ניתן להסיק עוד מספר מסקנות.

ראשית, עצם העובדה שהקבלן מוכן להסתכן ולזייף מסמכים מראה עד כמה הוא לחוץ למכור נכסים. בנוסף, המהירות בה הוא חתך את מחיר הדירה (ב-25% מהמחיר המקורי) מראה גם עד כמה הקבלנים נואשים.

שנית, שימו לב שמדובר בצ'ונג-צ'ינג שהיא עיר TIER 2. אחת הטענות העיקריות של אלו שטענו שבסין אין בועת נדל"ן הייתה שגם אם יש בועה היא קיימת רק בשנחאי ובבייג'ינג. אבל הנה גם בצ'ונג צ'ינג הרחוקה הקבלנים חותכים מחירים בצורה חדה ביותר (ועדיין לא מצליחים להיפטר ממלאי הדירות). הורדות מחירים חדות מתרחשות היום בכל סין ובכך נשמטת אחת הטענות המרכזיות של חסידי התאוריה שבסין לא קיימת בועת נדל"ן.

שלישית, שימו לב שהזוג היה זקוק למשכנתה בשביל לקנות דירה, וזאת בניגוד לטענות כי הסינים קונים דירות במזומן ולכן לא תהיה בעיית אשראי במדינה. שימו לב גם שהקבלן פתח בית-חרושת לזיופים באולם התצוגה שלו – מה שמראה שבני הזוג הם לא היחידים שזקוקים למשכנתה.

רביעית, מעיון מהיר בדוח הכספי של החברה עולה כי הבנייה בפרויקט המדובר תסתיים ב-2014. זה משהו שמאוד חשוב להבין כשמדברים על הנדל"ן הסיני – רוב הדירות נמכרות לפני סיום הבנייה. לכל עיר יש חוקים משלה בנושא – בחלקן מותר להתחיל לשווק דירות רק אחרי שהשלד מוכן ובחלקן השיווק מתחיל עוד לפני החפירה באדמה. אבל רוב רובן של הדירות נמכרות לפני סיום הבנייה. כאשר הקבלנים תלויים מאוד בכסף שהם מקבלים מהקונים בשביל לסיים את הבנייה. שיטת עבודה זו תגרום להרבה בעיות בעתיד הקרוב.

בעיה אחת שכבר החלה היא הפער בין מחירים של דירות שמשווקות היום לעומת אלו ששווקו לפני מספר חודשים. חלק מהפרויקטים האלו ממש גדולים – אלפי דירות ולפעמים אף עשרות אלפי דירות שמשווקות בשלבים – לפעמים על פני מספר שנים (הגן-האולימפי, למשל, כולל כ-2 מליון מ"ר של שטח בנוי). הקבלנים משחררים כל כמה חודשים כמה מאות דירות. בעבר זאת לא הייתה בעיה כי כל פעם שהם שחררו דירות חדשות הם העלו את המחירים, אבל היום בגלל המצב הקשה של שוק הנדל"ן, הקבלנים נאלצים להוריד מחירים. ככה נוצר מצב שאדם שקנה דירה לפני נגיד שלושה חודשים פתאום גילה שהיום אותה הדירה משווקת ב-20% או 30% פחות מהדירה שלו, וזה עוד לפני שהדירה נבנתה בכלל.

הסינים, שכמו הישראלים, ממש לא אוהבים לצאת פריירים, תובעים מהקבלנים לקבל החזר על פער זה במחיר. בכמה מקומות אפילו נערכו הפגנות מחוץ למשרדי המכירות של הקבלנים והושחת רכוש. כל אלו מכניסים את הקבלנים לפינה מאוד קשה – מצד אחד הם חייבים להוריד מחירים אחרת הם לא מצליחים למכור, אבל ברגע שהם מורידים מחירים, הם צריכים להתמודד עם רוכשי העבר הזועמים.

בעיה נוספת שהולכת לצוץ בקרוב לפי דעתי היא עיכוב ארוך בפרויקטים רבים. מה שקורה זה שסינים רבים משלמים חלק נכבד מסכום הדירה (והרבה פעמים את כל הסכום) עם חתימת החוזה וזמן רב לפני שהבנייה מסתיימת. מה שקורה היום זה שהקבלנים לא מצליחים לשווק דירות רבות, ולכן יהיה להם קשה לסיים את הפרויקטים. נגיד למשל שקבלן משווק פרויקט של 1000 דירות והוא מצליח למכור רק 200 ושחלק גדול מאלו שקנו את הדירות שילם את כל הסכום. אבל בגלל שהקבלן לא הצליח לשווק את כל הדירות, אין לו מספיק כסף לסיים את הפרויקט. זה יגרום לעיכובים ארוכים ולכעס גדול מצד אלו ששילמו את כל סכום הקנייה. בנוסף, יש סיכוי גדול שנתחיל לראות פשיטות רגל של קבלנים ואז הקונים יישארו גם בלי הכסף וגם בלי הדירה.

חזרה לאי חאי-נאן

כתבתי כאן כבר בעבר על הנדל"ן בחאי-נאן (אי בדרום סין עם שטח קצת יותר גדול מישראל ו-8 מליון תושבים). כתבה שקראתי לאחרונה דיברה על כך שלפי קצב רכישות הבתים באי, מלאי הדירות אצל הקבלנים מספיק לכ-10 שנים!

מה שמעניין בחאי-נאן זה שרק בשתי הערים הגדולות באי (שהן – חאי-קואו ו סאן-יה) ישנה מגבלה על רכישת דירות. בכל שאר האי (שמן הסתם כולל לפחות עשרות ערים ועיירות ועוד הרבה כפרים) אין מגבלה. טענה שאני שומע הרבה בסין היא שברגע שהמגבלות על רכישת הדירות תגענה לסיומן, הסינים יחזרו לקנות נדל"ן. תמיד טענתי שזה לא ייקרה, כי ברגע שבועה מתפוצצת, אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. מה שקורה בחאי-נאן מוכיח זאת.

היינו מצפים שאם ישנה הגבלה על רכישת דירות בשתי הערים הגדולות באי, אז ערים אחרות באי בהן אין מגבלה תרווחנה מכך, ובהן תהיה פריחה בשוק הנדל"ן, אבל זה לא קורה והחולשה פזורה על פני כל האי.

חאי-נאן זאת הפלורידה של הבועה הסינית – רק שהיקף הבעיה שם גדול יותר מאשר היה בפלורידה. בדיוק כמו שהיקף בועת הנדל"ן הסינית גדול בהרבה מאשר היה בארה"ב.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
48 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ברק
ברק
12 years ago

בהמשך לכתבות המצוינות של עידו (אני עוקב אחרי לא מעט כותבים על סין ברשת ועידו היה הראשון מתוכן שציין את פיצוץ הבועה, אז שאפו) אני ממליץ לכם לקרוא את הבלוגים של שני פרופסורים אמריקנים שחיים בסין ומבינים היטב את הבעיות שם:
http://www.economonitor.com/blog/author/mpettis3/
http://www.economonitor.com/blog/author/pchovanec/

האחרון מביניהם מציין שאפילו אם קצב הגידול בהשקעה (רוב הגידול בהשקעה הוא בנדל"ן ובתשתיות) לא יגדל השנה, לא כל שכן יקטן, קצב הגידול בתמ"ג בסין יירד ל-7.4%, בהתאם לתחזית של עידו מתחילת השנה. אני צופה שבשנים הקרובות קצב הגידול יהיה קטן בהרבה ואין שום סיכוי שהסינים יצליחו לעודד את הצריכה המקומית לעלות לרמה שתצליח לאזן את הירידה בהשקעות. בנוסף, הירידה בעודף במאזן הסחר מול המערב, וארה"ב בפרט, יגרמו לפיחות ביואן מה שיגרום לסיכוי גבוה למלחמת סחר מול ארה"ב שרוצה ייסוף ביואן כדי להילחם במאזן הסחר השלילי מול סין.

ירון
ירון
12 years ago

השאלה המעניינת היא מה קורה בעולם ברגע שבועת הנדל"ן הסינית מתפוצצת לגמרי. האם נחזה בעקבות כך גם בירידות חזקות בבורסה בארה"ב?

שחר
שחר
12 years ago

עדו,
מה דעתך על בועת הנדלן בישראל?
ועל מדיניות הורדת הריבית של הנגיד?

ברק
ברק
12 years ago

עדו מרוז :
ברק, תודה על הלינקים.
מעניין אותי לדעת מדוע מייקל פריס כותב ברשומה האחרונה שלו שהבזבוז הגדול קיים בתשתיות ולא בנדל"ן הסיני. אני מסכים שיש בזבוז ענק בבנייה של תשתיות בסין (וגם כתבתי על זה כאן בעבר), אבל כמות הכסף שנשפכת בנדל"ן הרבה יותר גבוהה מאשר על תשתיות, ועם כל ערי הרפאים וכמות הדירות שלא נמכרת, קשה לי להאמין שאין בזבוז ענקי בנדל"ן.
ניתן לראות מהסטטיסטיקה הסינית שכמות ההשקעות בנדל"ן עולה בהרבה על ההשקעות בתשתית.
ב-2011 הושקעו כ-6.2 טריליון יואן בנדל"ן לעומת 1.2 טריליון ברשת החשמל, 1.3 טריליון בכבישים וכ-500 מיליארד ברכבות.
לדעתי פריס טועה כאן.

אני הבנתי את זה כהתייחסות רק לרמת הבזבוז בפרוייקט ולא במובן האבסולוטי. מה שכן, הוא צודק בכך שיש בגדול התעלמות מהבועה בתשתיות ביחס להכרה הרחבה יותר לגבי בועת הנדל"ן.

יהונתן
יהונתן
12 years ago

http://www.businessinsider.com/carlyles-rubenstein-china-2012-2
"אם הייתי יכול, הייתי משקיע עוד בסין".

רועי
רועי
12 years ago

http://english.caixin.com/2012-01-31/100352008.html

"A range of steel and shipping industry executives in China were utterly befuddled by the sudden arrival of the mega-ship Berge Everest at the Port of Dalian in late December.

The ship moored December 28 and promptly disgorged a massive cargo of 350,000 tons of iron ore, mined in Brazil by Vale SA for sale to steel producers in China.

Industry insiders were stunned that such a huge vessel had been given Chinese government permission to offload Vale's ore at a Chinese port. The powerful China Shipowners Association (CSA) and major Chinese shipping companies such as COSCO Group had long opposed a plan for mega-shipping floated by Vale, one of the world's largest mining companies and a key supplier for Chinese steelworks."

אהאה.

יהונתן
יהונתן
12 years ago

שלושה דרכים לעשות שורט על סין
http://www.businessinsider.com/gmo-3-tier-short-china-2012-2

נדיר
נדיר
12 years ago

עדו שלום,
אני מנסה לעקוב אחר נתוני ייצור הפלדה והשימושים בו בסין.
הצלחתי למצוא אתרים שמפרסמים מידע לגבי צד ההיצע – ייצור פלדה, מחירים ומלאים(worldsteel, bloomberg).
לא הצלחתי למצוא כמעט נתונים לגבי צד הביקוש – Breakdown של השימוש בפלדה בסין לפי תעשיות.
נתקלת בכזה מידע? אפילו משהו ישן, שיתן אינדיקציה כמה אחוזים מהפלדה בסין משמש לייצור רכבים לדוגמא…

אמיר
אמיר
12 years ago

עידו שלום,

האם נתקלת בחילופי הדברים הבאים שפרסם הגארדיאן לגבי נחיתת הכלכלה הסינית?

http://www.guardian.co.uk/world/2012/mar/22/china-economy-hard-landing

שים לב שאחד הטיעונים המרכזיים של אנדרו, אשר טוען לנחיתה רכה (ועובד בחברת ייעוץ מבייג'ין), הוא המחסור הקיים באוכלוסיה עירונית בסין, נושא שכתבת עליו לא מעט בעבר.

ברק
ברק
11 years ago

היי עדו,
תודה על המידע הקודם.
ניסיתי להסתכל על חברת China Vanke, לצערי מצאתי רק דוחות עכשויים רק בסינית (היא נסחרת ב – SSE, יש גם איזה Pink Sheet, אבל לא מצאתי לו דוחות).
מה שמעניין בה שהיא בין חברות הנדל"ן הגדולות בסין (לפי M.Cap אולי הגדולה שבהן?)
והיא מפרסמת דוחות חודשיים על המכירות שלה.
בחודשים פברואר\מרץ נראה שהייתה עלייה לעומת השנה הקודמת.
האם יצא לך להסתכל על הפרסומים החודשיים שלהם? האם בגרסא הסינית הם מסבירים את הנתונים?
רשימה של הפרסומים האחרונים (מה שתורגם לאנגלית):
http://www.reuters.com/finance/stocks/overview?symbol=CVKEY.PK

ברק
ברק
11 years ago

תודה עדו.
אחרי מחקר נוסף, מצאתי את אתר קשרי המשקיעים (באנגלית) של החברה:
http://www.irasia.com/listco/cn/vanke/announcement/index.htm

הכנסתי לגליון את הנתונים שפורסמו בהודעות החודשיות מינואר 2011 עד מרץ 2012.
כמה דברים מעניינים:
ירידה במחיר ממוצע למ"ר
ירידה חדה במכירות של ינואר (גם העליות בפברואר מרץ לא פיצו)
ירידה חדה בהשקעה בפרויקטים חדשים (New Projects GFA)

הגליון:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqKbnlIdyD-ndFY0RXNTU2tjR2t2UTVSWHlvT09sOXc

בזכות גודלה של החברה והעובדה שהיא מפרסמת נתונים מדי חודש, נראה לי שזה אחד הברומטרים היותר שימושיים לעקוב אחר מצב הנדל"ן. באילו פרסומים נוספים אתה משתמש?

ברק
ברק
11 years ago

תודה על המידע.
אכן צריך לבדוק את דוחות החברה ולבדוק את העקרונות החשבונאיים של ההכרה בהכנסות.
חברת נוספת שמפרסמת נתונים חודשיים היא China Overseas Land & Investment
http://www.coli.com.hk/En/Media/Media.aspx?ListID=3701
המגמה שם היא פחות ברורה, למרות שעדיין לא סיימתי לעבור על הדיווחים.

האם העובדה ש – COLI היא חברה ממשלתית משנה את מהימנות הדיווחים?

ברק
ברק
11 years ago

כן, היות ואני מתקשה למצוא מקור (חינמי?!) שנותן מידע מהימן.
בנוסף, לאור זה שחלק מהחברות עלו בזמן האחרון, חשבתי שאולי זה זמן לעשות שורט (בנוסף לזה על Vale) ישירות על חברות נדל"ן סיני או חברות הקשורות לתחום בהונג קונג.

חברה נוספת שאני שוקל למכור בחסר היא Anhui Conch Cement. חברת המלט הגדולה בסין לפי מה שהבנתי.
היא נסחרת בהונג קונג, הייתה לה (מן הסתם) עלייה חזקה במכירות בשנים האחרונות והיא נהנית משולי רווח נאים (אולי כי היא חברה ממשלתית, אולי כי יש פיקוח על מחירי המלט, עוד לא הבנתי).
אני זוכר שבזמנו התחרטת על זה שלא עשית שורט ישירות (ברור שעכשיו הנסיבות פחות טובות).

ברק
ברק
11 years ago

הבנתי….
אני עושה את זה דרך חשבון (CFD (Contracts for Difference – בברוקר לא ישראלי.

אני מניח שיצא לך להתסכל על כמה חברות נדל"ן ב – HKEX 🙂
יש לך טיפים לחברות ממנופות\גרועות במיוחד שכדאי לבדוק?
יצא לך להסתכל על תעשיית המלט בסין?
אשמח לשתף במחקר שאני עושה (יכול להיות שאעשה זאת דרך האתר Long).

ברק
ברק
11 years ago

החקיקה הזאת די הזויה. באמת נראה שהם יצטרכו לצנזר את האינטרנט בשביל שהיא תעבוד.

בכל מקרה, אני אגביל את הדיון כאן לנושאים כלליים ולא דיונים על חברות ספציפיות.

תודה על כל המידע שחלקת עד כה וחג שמח!

יהונתן
יהונתן
11 years ago

לעניות דעתי הלא משפטית, קישור של עניין יעוץ ההשקעות לבלוגים ופורומים מופרך לחלוטין ואני בספק אם אף הרשות התכוונה לכך.
אפשר לקרוא את החוק ולהבין שכוונתו רק למי שעיסוקו ביעוץ השקעות. כלומר יש לו לקוחות שמשלמים לו כסף וקמות לו מחויבויות כלפיהם. כשאדם מפרסם סתם כך לצורך הדיון, הוא אינו עוסק ביעוץ, ואין לו לקוחות, כי אף אחד לא משלם לו. ממילא אין לו מחויבויות שהוא צריך למלא כלפי לקוחותיו הבלתי קיימים.

במידה ואנשים עושים מנוי בתשלום לשירותי איתותים וכדומה, כאן באמת יש גבול דק, ונראה לי שלכך כיוונה הרשות בהוראותיה, שלאור זה הן סבירות למדי.

ברק
ברק
11 years ago

עדו שלום,

אני שובר את הראש ביומיים האחרונים בניסיון להבין את העלות "האמיתית" של אספקת טון עפרת ברזל 62% אצל שתי חברות Vale ו – (Fortescue (FMG.
החבר'ה האלה משקיעים די הרבה בניסיון לטשטש…
יש גם דיון שלם בשאלה מה זה Cash Cost לטון.
שכפי שאני מבין, אמורה לא לכלול את עלויות ההובלה ללקוח.

אז, רציתי לדעת מה דעתך בעניין הזה, אני בטוח שניסית להעריך את העלויות של החברות.

החשיבות של העניין, לטעמי, היא בכך שאם נמצא את מחיר הייצור, נמצא "רצפה" למחיר עפרת הברזל ונוכל לבצע ניתוח רגישות מדויק יותר לדוח רוה"ס שלהן.

תודה,
ברק

ברק
ברק
11 years ago

תודה עדו,
כן, אני עוקב אחרי מחירי עפרת ברזל בשני מקומות:
בלומברג:
Iron & Steel Iron Ore Fines cfr main China port 63.5% -daily- $/dry metric tonne
http://www.bloomberg.com/quote/MBST6922:IND

ובבורסת הסחורות של סינגפור:
http://www.smx.com.sg/MarketData/index.aspx
לחוזה קוראים SMMBIO

באיזה נתון אתה משתמש?

ברק
ברק
11 years ago

עדו, תודה רבה על המידע.

רציתי לדעת את דעתך:
הכנתי את הגיליון הבא, הוא מכיל מידע על כריית עפרת ברזל בסין (ייצור מקומי):
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqKbnlIdyD-ndEZWV3hzLWNyWDNEWUJ1ajZURVBRcFE#gid=0

לא הצלחתי למצוא מקומות רשמיים לגבי:

– מה האיכות (FE Grade) של העפרות הנכרות בסין? לפי מה שראיתי אתה מחשיב אותה בתור 20%.
– מה המחיר שעולה לתעשיה הסינית "לשדרג" את עפרת הברזל כדי שתהיה ראויה לשימוש בתעשיית הפלדה? (היא צריכה לעבור Benefication כדי שתהיה ברמה FE 62%)
– למה לשכת הסטטיסטיקה שלהם מראה עליה של כמעט 20% בייצור בזמן שבחישוב רגיל העלייה קטנה בהרבה (ראה הערה 3 בקובץ)?

שי רונן
שי רונן
11 years ago

הי עידו,

נחשפתי לבלוג שלך לאחרונה. רציתי להודות לך על ההשקעה הרבה – תרתי משמע :).
הבלוג מאוד אינפורמטיבי, מלמד ומעניין, גם בנושאי השקעות וגם על כלכלת סין והונג קונג מזוית ראיה של ישראלי שחי שם, והווי של החיים שם.

אני קצת מצטער לקרוא את הפוסט האחרון שלך על "הורדת הילוך" בבלוג כי דוקא מעניין מאוד לקרוא את ניתוחי הדוחות המפורטים שלך ואת פירוט ההשקעות, אם כי אני מבין אותך.

ישר כח!

ברק
ברק
11 years ago

@עדו מרוז
מעניין מי יקנה את עפרת הברזל שנכרית בסין ב – 120$ כאשר אפשר ליבא בהרבה פחות.
קראתי דוח של UBS (שדוקא נראה שעושים ניתוח פחות מוטה לנושא), שם האם אומרים ששליש מהברזל מסין עולה 120$ לטון. ראה עמ' 9 ב:
http://www.lj168.com/html/pdf_t/2012/02/17/1204733632422.pdf

אני משער שאתה מכיר, אבל בכל זאת:
החודש התחילה לפעול בורסה לסחורות פיזיות בסין – CBMX. אפשר לראות שם את ספר הפקודות היומי בלינק: http://en.cbmx.com.cn/article/chinairon

מההתרשמות שלי, יש עודף היצע, אתמול היו 2 BID מול 21 ASK.
ברור לי שהעסקאות שם לא לגמרי משקפות, יש הרבה פעילות ישירה מול החברות.
בנוסף, ביום רביעי התחילה לפעול בורסה מתחרה ל – CBMX בסינגפור… מסימני הבועה?

ברק
ברק
11 years ago

עדו, אני מניח ששמת לב שהפסיקו לפרסם את המחיר ב –
http://www.bloomberg.com/quote/TSIPIO62:IND

יש לך מקור אחר לנתונים?

ברק
ברק
11 years ago

תודה.
האתר של רויטרס מפרסם בתוך אחד מהאייטמים החדשותיים, אבל לא כל יום (למשל היום הוא לא פרסם), אתמול כן.
הבלומברג הוא כמה ימים אחורה.
טוב, האמת היא שלא חייבים לדעת את המחיר כל יום, העיקר זאת המגמה…

ברק
ברק
11 years ago

תודה, פספסתי את זה.
בזמן האחרון תהיתי איך זה שמפעלי הפלדה בסין ממשיכים באותה תפוקה למרות הירידות בהתחלות הבניה.
נראה שסין מייצאת הרבה מאותה פלדה לחו"ל, כנראה שבמחירי הפסד.
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303768104577462062160778968.html

ברק
ברק
11 years ago

היי עדו,

אני עובר עכשיו על הדוחות של RIO Tinto.
מצאתי כמה הבדלים ממה שכתבת באקסל שפרסת בפוסט "תיק המניות ביוני 2011" (Iron Ore Market), למה שכתוב בדוח.
באקסל, אני חושב שהתייחסת רק לחלק של ריו בתפוקה, למרות שלצורך בדיקת סך כל ההיצע, נראה לי שעדיף להתייחס לסך כל התפוקה.
בנוסף, לפי הדוח השנתי של ריו, הם צופים עליה ל – 283 mtpa עד לסוף 2013 (באקסל כתבת "רק" 225.
אני מניח גם שחלק מההבדלים זה שהאקסל לא עודכן.
בכל מקרה, אני עכשיו עובד על אקסל עדכני, אשמח לשלוח לך כשהוא יהיה מוכן.
ברק

ברק
ברק
11 years ago

האמת שאני לא מצאתי בדוחות שלהם מה ריכוז ה Fe במספרים המדווחים.
אתה הצלחת למצוא לפי מה הם מדווחים?