וילה לכל תינוק (אם הוא סיני)

הבוקר נתקלתי בכתבה מעניינת. בד"כ אני נוהג רק לצייץ כתבות שכאלו, אבל בגלל שחלק מהקוראים לא מחובר לטוויטר, החלטתי גם לכתוב עליה כמה מילים כאן.

הכתבה עוסקת בעודף הבניה בפרובינציית שנדונג. למי שלא יודע, שנדונג היא הפרובינציה השנייה הכי מאוכלסת בסין (אחרי גווגדונג). היא ממוקמת דרום מזרחית לבייג'ינג על גדות הנהר הצהוב.

כתבתי כאן לא מעט לפני מספר שנים על עודף הבניה בסין, אבל נראה ששנדונג שוברת כל שיא אפילו בסביבת הנדל"ן ההזויה של סין.

שנדונג אינה פרובינציה ענייה במיוחד אבל גם לא עשירה כמו הפרובינציות שבדלתא של נהר הפנינים או הנהר הארוך (היאנגצ'ה). ככה שלמרות שהיא לא מושכת אליה הגירה רבה, היא גם לא סובלת (בינתיים) מצמיחת אוכלוסיה שלילית. בעשר השנים שבין 2004 ל-2013 האוכלוסייה צמחה ב-6% מ-91 מליון ל-97 מליון.

הצמיחה הדמוגרפית לא הייתה שווה לאורך השנים. ב-1997 אוכלוסיית הפרובינציה צמחה ב-530 אלף איש. ב-2009 הצמיחה עמדה על 1.1 מליון, וב-2012 הצמיחה ירדה שוב ל-480 אלף. אני מניח שהצמיחה הדמוגרפית כנראה הגיעה לאיזה שהוא שיא לפני 5 שנים בגלל תהליך העיור, ושבשנים הבאות הגידול באוכלוסיה ימשיך להאט (תהליך שיעבור על כל סין).

עכשיו, תראו את כמות הבניה לאורך תקופה זו. ב-1997 נבנו בשנדונג 7.5 מליון מ"ר של דירות (ובתי) מגורים. ב-2010 קצת הבניה השנתי כבר גדל פי יותר מ-10 (!!) ל-86 מליון מ"ר. ב-2012 כבר בנו יותר מ-100 מליון מ"ר וב-2013 – 115 מליון מ"ר של שטח מגורים בשנה.

תופעה זו הביאה למצב ששטח המגורים של השנדונגי הממוצע עלה מ-22 מ"ר ל-38 מ"ר. מה שאומר שהשנדונגי הממוצע לא רק חי בתנאי מגורים טובים יותר מאשר כל אסייתי אחר (מחוץ לסין), אלא גם יותר מאשר רוב תושבי אירופה.

(חדי העין שמו לב שהמספרים מהכתבה לא ממש מתחברים. לפי קצב הצמיחה באוכלוסיה ושטח המגורים לנפש, קצב הבניה היה צריך להיות גדול יותר.  הכתב כנראה דיווח רק על כמות הבניה של הקבלנים ולא על סך הבניה. זאת טעות שרבים עושים ולכן הרבה מפספסים את כמות הבניה בסין, כי הם סופרים רק את המ"ר שהקבלנים בונים ולא מוסיפים לזה את הבניה הציבורית, בניה פרטית של כפריים, בניה שמקומות עבודה בונים לעובדים שלהם וכו').

ועכשיו לפאנץ'-ליין של הכתבה – בגלל כמות הבניה המטורפת והדמוגרפיה המאטה, נוצר מצב שהיום כמות התחלות הבניה בשנדונג כל כך גבוהה שלכל אזרח חדש שנוסף, נבנים בפרובינציה 240 מ"ר של שטח מגורים. כלומר, לכל תינוק חדש שנולד, נבנית וילה ענקית רק בשבילו.

זה חומר מחשבה לכל אלו שחושבים שאין עודף בנייה בסין, או שתהליך העיור מספיק אגרסיבי בשביל לספוג את כל הבניה המטורפת במדינה, או שהממשלה יכולה לפתור את הבעיה הזאת ע"י בניה של עוד מסילות ברזל או הדפסה של עוד יואנים או הורדת הריבית או הקלות על משכנתאות וכו' וכו'.

הדרך היחידה לפתור את הבעיה היא להפסיק לבנות וילה חדשה לכל תינוק שנולד. אם קצב הבנייה בשנדונג יירד רק על מנת לספק 40 מ"ר לכל תינוק, כמות הבניה תצטרך לרדת ב-80%. תחשבו איך זה ישפיע על צריכת המלט/פלדה/ברזל/זכוכית/עץ/נחושת בעולם.

פורסם בקטגוריה כלכלה, מקרו סין. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.